تمرکز ویژه وزارت ارتباطات بر اقتصاد دیجیتال

به گزارش وبلاگ عینک مرکوری، تهران- خبرنگاران- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تمرکز ویژه بر رونق اقتصاد دیجیتال را از رویکردهای جدی این وزارتخانه در دولت دوازدهم برشمرد.

تمرکز ویژه وزارت ارتباطات بر اقتصاد دیجیتال

به گزارش خبرنگار گروه علمی وبلاگ عینک مرکوری، نشست سالانه هیئت عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور روز سه شنبه با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و مدیران ارشد دولتی این سازمان، مقارن با سالروز تاسیس وزارت ارتباطات برگزار گردید.

آذری جهرمی در این مراسم ضمن تبریک سالروز تاسیس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سالروز ابداع وب گفت: هنگامی که تلفن های ثابت آمدند، شهرها را به هم نزدیک کردند، پس از آن تلفن همراه به نزدیک تر شدن انسانها به یکدیگر یاری کرد.

وی ادامه داد: در آینده فضای دیجیتال، اینترنت اشیا آمد تا اشیا را به هم متصل کند، نمی توان پنج سال قبل را با الان مقایسه کرد زیرا ما با یک تحول روبرو هستیم که صرفا در حوزه فناوری نیست و تحول فناوری بر فرهنگ، زندگی اجتماعی و سیاسی افراد جامعه تاثیر می گذارد.

وزیر ارتباطات گفت: در عصر حاضر، هر کسی گفتمانی را تعریف و کوشش می نماید از این تحول به سمت گفتمان خودش بهره ببرد، اما موضوع این است که با صحبت کردن و حرف زدن اتفاقی رخ نمی دهد، باید عمل کرد.

وزیر ارتباطات گفت: کسانی که به تغییر و تحولات مسلط هستند در این شرایط وزن کشی ها و کشش های خاص خودشان را دارند، هر کسی یک گفتمانی را تعریف می نماید و از این تحول به سمت گفتمان خودش بهره ببرد اما موضوع این است که با صحبت کردن و حرف زدن اتفاقی رخ نمی دهد، باید عمل کرد.

وی ادامه داد: برای این تغییر و تحولات در حوزه تکنولوژی به ابزارها و زیرساخت هایی از جمله 5G، اینترنت اشیا، بیگ دیتا و هوش مصنوعی احتیاج است، اکنون 43 درصد سرمایه گذاری توسعه فناوری هوش مصنوعی توسط امریکا اجرا شده است و با اختلاف فاحشی کشور چین هشت درصد سهم سرمایه گذاری در این حوزه را داراست.

آذری جهرمی با طرح این سوال که در این شرایط ، وضعیت ایران در این حوزه چگونه است، گفت: کل اعتبار تخصیص یافته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای سال جاری تاکنون (21 اسفندماه) هزار میلیارد تومان بیشتر نبوده که با همین میزان باید هزاران کار انجام دهیم اما چه میزان از این اعتبار را به توسعه فناوری تخصیص داده ایم؟ با بیرون گود نشستن هیچ چیز درست نمی گردد.

وی گفت: بعضی حرف ها که از سوی عناصر سیاسی وارد حوزه فناوری می گردد این شائبه را به وجود می آورد که مبادا بعضی می خواهند مانع پیشرفت پروژه ها شوند، هر چند ممکن است ظاهرحرف هایشان انقلابی پسند باشد اما در باطن، اینگونه نیست و مطمئنا اگر سرمایه و انرژی مان را در این راستا بگذاریم دستاوردی نخواهیم داشت.

وزیر جوان ارتباطات در ادامه گفت: در عرصه فناوری می توانیم وارد نبرد متوازنی با کشورهای دیگر شویم، قدرت این را داریم که بازی را به هم بریزیم و معادله را به سمت خودمان پیش ببریم، نمی توان از تکنولوژی محروم بود ولی مهم است ایدئولوژی و باید و نبایدهای خودمان را داشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه اقتصاد دیجیتال از ابتدای فعالیت دولت دوازدهم در اولویت وزارت ارتباطات بوده است، گفت: اوایل نمی توانستیم بگوییم اندازه بازارمان در حوزه فناوری چقدر است چون هیچ آماری نداشتیم، حدود 14ماه با مرکز آمار کار کردیم و با پایش گسترده توانستیم به اطلاعات لازم و ارزیابی درباره اندازه بازارمان در حوزه فناوری برسیم.

آذری جهرمی اضافه نمود: دومین مسئله این بود که در کنار توسعه شبکه، تمرکز خود را بر لایه خدمات قرار دادیم و در این حوزه، رشد قابل توجهی داشتیم که امروزه علائم آن را در پویایی کسب و کارهای حوزه خدمات می بینیم و علاوه بر این نشانه فنی و آماری هم داریم.

**خاموش شدن هفتاد گوشی اپل در روز

وی گفت: سال 1389 اپل، ایران را تحریم کرد اما نه تنها تقاضای گوشی های اپل در کشور ما کاهش نیافت بلکه بالاتر هم رفت اما طبق گزارش سازمان تنظیم مقررات، تا قبل از تحریم دوباره اپل، روزانه 7هزار گوشی اپل وارد شبکه می شد و روزی که این رخ داد، بر اساس آمار 5 روز متوالی نشان می داد نه تنها رشد هفت هزار گوشی را نداشتیم بلکه حدودا روزی هفتاد گوشی اپل در شبکه خاموش شده بود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه شرکت اپل در حال از دست دادن بازار فراوریات خود در ایران است، گفت: دلیلش این است که چسبندگی سرویس های ایرانی و ارائه خدمات به مردم رونق پیدا نموده است و اینها نشانه های رشد اکوسیستم استارتاپ های داخل کشور است؛ اصل ما در وزارت ارتباطات این است که هدف داشته باشیم و روی حوزه مورد نظرمان تمرکز کنیم.

وی اضافه نمود: خدمات، بازار سنتی ارتباطات، سخت افزار و بازرگانی، چهار بخش مهم و اساسی است که در اقتصاد دیجیتال مد نظر قرار داده ایم، طی جلسات متعددی با نظام صنفی، بازار5 سال آینده در ایران را برنامه ریزی کردیم و اینکه در کدام عرصه ها واردات، فراوری محصول یا فراوری مشترک داشته باشیم، هم اکنون شرکت های داخلی می توانند بخش اعظمی از سخت افزار حوزه ارتباطات ثابت را فراوری نمایند، این ها نتیجه تعامل سندیکا با دولت است.

آذری جهرمی تاکید نمود: چندین هدف را در کنار هم دنبال می کنیم؛ پیشرفت در راستا استقلال کشور، بهبود شرایط فعلی و خروج از بحران، افزایش بهره وری، حفظ محیط زیست، رشد شفافیت و ارتقای سطح رفاه مردم از جمله این اهداف هستند که با تحقق آنها اقتصاد ما بزرگ می گردد.

وی به این مبحث اشاره نمود که اکنون اقتصاد ستاره مربع ها از اقتصاد استارت آپی کشور سبقت گرفته و این یک وضعیت کاریکاتوری است.

وزیر ارتباطات توضیح داد: اگر دستاوردی در کشور برای مردم بوده، ناشی از کوشش خستگی ناپذیر بخش خصوصی ماست و کوشش نموده ام خودم را از آنها جدا نبینم و ارتباط منظمی با آن ها داشته باشم و معتقدم همراهی بین این مجموعه ها همواره سودآور بوده است و با وجود مسائل، پیش بینی می کنم اقتصاد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال آینده رونق داشته باشد.

علمی ** 9207 ** 1055

منبع: ایرنا

به "تمرکز ویژه وزارت ارتباطات بر اقتصاد دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرکز ویژه وزارت ارتباطات بر اقتصاد دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید