خبرنگاران 6 پروژه صنعت آب و برق؛ سهم 3 استان از پویش الف - ب -ایران

به گزارش وبلاگ عینک مرکوری، استان ها- خبرنگاران - استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان و مازندران در دومین هفته مرحله سوم پویش #هر هفته -الف - ب - ایران شاهد افتتاح 6 پروژه صنعت آب و برق به ارزش 514 میلیارد و 500 میلیون تومان به وسیله ویدئو کنفرانس با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو بودند.

خبرنگاران 6 پروژه صنعت آب و برق؛ سهم 3 استان از پویش الف - ب -ایران

به گزارش گروه اخبار استان های وبلاگ عینک مرکوری، از 6 پروژه افتتاحی در این استان ها، سه پروژه در خوزستان، 2 پروژه در سیستان و بلوچستان و یک پروژه نیز در مازندران به بهره برداری رسید.

سه پروژه صنعت برق در استان خوزستان شامل فاز نخست پست 132.33 کیلوولت سردشت و خط ارتباطی آن، پست 132 کیلوولت GIS بیدبلند و خطوط ارتباطی آن و پست 132 کیلوولت پاک چوب و خط ارتباطی آن است که در شهرستان های دزفول، ماهشهر و شوش با هدف افزایش قابلیت اطمینان شبکه، افزایش قدرت مانور و ایجاد رضایت عمومی افتتاح شد.

پروژه های فاز چهارم آب شیرین کن زاهدان و آب رسانی به 20 روستا از دیگر طرح هایی بود که امروز در 2 شهرستان تفتان و زاهدان واقع در استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید که با این طرح ها پنج هزار و 18 نفر از آب پایدار و سالم بهره مند می شوند.

سد لاستیکی لاریم با حجم مخزن یک میلیون مترمکعب و 40 هکتار وسعت دریاچه نیز دیگر طرحی بود که در استان مازندران افتتاح شد.

مازندران

وزیر نیرو در آئین افتتاح ویدئوکنفرانسی سد لاستیکی لاریم شهرستان جویبار مازندران با بیان اینکه سد لاستیکی از سازه های ارزان و زودبازده در عرصه مهار آب های سطحی در شمال کشور محسوب می گردد، گفت: ساخت این نوع سد بویژه در مناطق شمالی از جمله مازندران در اولویت تخصیص اعتبار وزارت نیرو است.

رضا اردکانیان اضافه نمود : یکی از مفیدترین سازه ها در عرصه مهندسی آب، سد های لاستیکی هستند چون در مکان هایی که احداث می شوند، بسیار مفیدند.

وی با بیان اینکه ساخت سد زارم شهرستان ساری هم طبق برنامه در حال پیشرفت است، ابراز امیدواری کرد که بزودی آیین کلنگ زنی آن شروع گردد.

سد لاستیکی لاریم شهرستان جویبار در استان مازندران با هزینه 180 میلیارد ریال قابلیت تنظیم چهار میلیون متر مکعب آب را دارد و می تواند در زمان بهره برداری اشتغال منطقه را تا 2 هزار نفر افزایش دهد.

این سد لاستیکی علاوه بر تامین آب برای چهار هزار و 200 هکتار از اراضی شالیزاری دشت لاریم ، از تداخل آب شیرین رودخانه با آب شور دریا در فصول کم آبی جلوگیری می نماید و ظرفیت باز چرخانی پساب کشاورزی را نیز دارد.

سد لاریم با توجه به واقع شدن در منتهی الیه رودخانه سیاهرود ، فضای مناسبی را برای ایجاد ظرفیت گردشگری آبی هم فراهم می نماید.

سد لاریم سومین سد لاستیکی مازندران است که از سال 98 تا به امروز افتتاح می گردد. پیش از این سد لاستیکی پازوار بابل و ولیک رود فریدونکنار در هفته شانزدهم پویش هر هفته الف - ب - ایران در سال 98 افتتاح شده بود.

تکمیل سد لاریم تا پیش از خاتمه فعالیت دولت دوازدهم یکی از اولویت های بخش آب مازندران بود که اعتبار مورد احتیاج آن در سفر مرداد ماه سال گذشته معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به استان تامین شده بود.

دکتر محمدباقر نوبخت در سفر خود 145 میلیارد تومان اعتبار ویژه برای طرح های آب رسانی مازندران اختصاص داده بود که 25 میلیارد تومان آن برای تکمیل چهار سد لاستیکی در دست از جمله سد لاریم جویبار بود.

سیستان و بلوچستان

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز در آیین افتتاح پروژه های آب این استان گفت: 2 طرح این استان شامل آبرسانی به 20 روستای تفتان و راه اندازی فاز چهارم آب شیرین کن زاهدان به ظرفیت 10 هزار متر مکعب با جمعیت تحت پوشش 63 هزار نفر است.

علیرضا قاسمی در مورد فاز چهارم آب شیرین کن زاهدان گفت: با اضافه شدن این میزان، ظرفیت کل شیرین سازی به 36 هزار و 500 متر مکعب می رسد.

وی حجم عملیات اجرایی این پروژه را حفر و تجهیز پنج حلقه چاه در حاشیه شمالی زاهدان و اجرای 12 کیلومتر خط انتقال چدن داکتیل سایز 400، 500 و 600 میلیمتر با اعتبار هزینه شده 200 میلیارد ریال و ساخت چهار واحد 2 هزار و 500 متر مکعبی RO به حجم کلی 10 هزار متر مکعب در شبانه روز با سرمایه گذاری 620 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی به روش BOO مطرح کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان نمود: پیش بینی می گردد با در مدار قرارگ رفتن این تاسیسات به طور متوسط تنش آبی جمعیتی معادل 58 هزار و 500 نفر از ساکنان شهر زاهدان مرتفع گردد.

وی از راه اندازی فاز یک مجتمع چاه احمد تفتان اطلاع داد و توضیح داد: مجتمع چاه احمد از توابع بخش نازیل شهرستان دارای 31 روستا و براساس آمار سال 95، با جمعیتی بیش از هشت هزار نفر بوده که با آبرسانی به 20 روستای این مجتمع پنج هزار و 18 نفر از آب آشامیدنی بهره مند می شوند.

قاسمی حجم عملیات اجرا شده این پروژه را به میزان 39 کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع 500 متر مکعب مخزن بتنی، حفر و تجهیز یک حلقه چاه و اجرای 500 متر خط برق و نصب ترانس 50 کاوا با اعتبار هزینه شده 84 میلیارد ریال مطرح کرد.

وی توضیح داد: تفتان دارای 289 روستا با جمعیت 38 هزار نفر است که با وارد مدار قرار دریافت تاسیسات جدید تعداد روستاهای بهره مند از آب آشامیدنی به 141 روستا با جمعیت 21 هزار نفر رسید و شاخص بهره مندی از این آب در روستاهای شهرستان از 53 به 62 درصد ارتقا یافت.

خوزستان

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان نیز در آیین بهره برداری از سه پروژه شبکه فوق توزیع برق خوزستان گفت: ارزش سرمایه گذاری این پروژه ها چهار هزار و 60 میلیارد ریال است.

محمود دشت عظیم گفت: این پروژه ها شامل فاز اول پست 132 کیلو ولت و خط سردشت دزفول، پست 132 کیلو ولت GIS بیدبلند و خط ورودی این پست در ماهشهر و پست 132 کیلو ولت پاک چوب و خط ورودی آن در شوش است.

وی اضافه نمود: با بهره برداری از این پروژه ها 192 مگاولت آمپر به ظرفیت شبکه و 72 کیلومتر مدار به طول خطوط، اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان اعلام کرد: این پروژه ها در بخش زیرساختی صنعت برق استان بهره برداری شده و باعث توسعه صنعت برق و افزایش پایداری شبکه در تابستان 1400 می گردد.

وی توضیح داد: پایداری برق بخش خانگی و تامین برق مورد احتیاج مشترکین جدید در کنار تامین برق مورد احتیاج صنایع و کشاورزی در خوزستان، هدف برنامه ریزی پروژه های شرکت برق منطقه ای خوزستان است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 6 پروژه صنعت آب و برق؛ سهم 3 استان از پویش الف - ب -ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 6 پروژه صنعت آب و برق؛ سهم 3 استان از پویش الف - ب -ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید