قایقرانی دوباره در دریاچه ارومیه بعد از 4 سال

به گزارش وبلاگ عینک مرکوری، رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: در پی بالا آمدن سطح آب دریاچه ارومیه، دو فروند از قایق های گشت و کنترل پارک ملی دریاچه ارومیه بعد از چهار سال به آب انداخته شد.

قایقرانی دوباره در دریاچه ارومیه بعد از 4 سال

بهزاد شیرپنجه رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه گفت:

دو ففرایند از قایق های گشت و کنترل پارک ملی دریاچه ارومیه بعد از چهار سال به آب انداخته شد که در نتیجه این اقدام، راستا پنج ساعته بندر گلمان خانه تا جزیره کبودان در عرض 45 دقیقه طی شد.

وی گفت که قبلا به دلیل باتلاقی بودن، این راستا با ماشین های یاری دار طی می شد.

شیرپنجه بیان نمود که هم اکنون به دلیل بارش های مکرر و نیز رهاسازی حق آبه دریاچه ارومیه، شرایط مطلوبی بر دریاچه حاکم است.

رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه اضافه نمود که هم اکنون با بالا آمدن آب دریاچه ارومیه به راحتی تردد به وسیله قایق ها در جاده شهید کلانتری، کاظم داشی و جزیره اردوشاهی انجام می گردد.

وی بیان نمود که بخش غربی دریاچه نیز دارای آب شده و محل زیست فلامینگوها نیز از شرایط مطلوبی برخوردار است.

پارک ملی دریاچه ارومیه دارای 5700 کیلومتر وسعت است که با بیش از 102 جزیره، یکی از زیستگاه های مهم انواع خزندگان، پرندگان، قوچ و میش و گوزن زرد محسوب می گردد.

از 18 سال گذشته این پارک ملی رو به خشک شدن گذاشته اما فرایند احیای آن از دو سال قبل با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به صورت جدی شروع شده است.

در سال آبی جاری از چهار سد مهاباد، بوکان، زولای سلماس و حسنلوی نقده درمجموع 650 میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رها شده و شرایط دریاچه با ورود 1/5 میلیارد متر مکعب آب بهبود یافته است.

دریاچه ارومیه از 20 سال پیش با فرایند کاهش مقدار آب و سطح تراز روبه رو بوده و در این مدت، سطح آن هفت متر و 41 سانتی متر نسبت به حداکثر سطح تراز کاهش یافته است.

تراز دریاچه ارومیه در آخرین میزان گیری انجام شده به 1270/85 متر رسیده که 16 سانتی متر بیشتر از سال گذشته است.

افزایش دو رقمی تراز آبی دریاچه ارومیه در این موقع از سال در 12 سال گذشته بی سابقه بوده است.

منبع: کجارو / ایرنا

به "قایقرانی دوباره در دریاچه ارومیه بعد از 4 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قایقرانی دوباره در دریاچه ارومیه بعد از 4 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید