معاون وزیر ارتباطات: سازمان های دولتی نباید در بازار نشر مداخله نمایند

به گزارش وبلاگ عینک مرکوری، رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: سازمان های دولتی نباید در بازار نشر مداخله نمایند، زیرا با این کار به پژوهش و بازار نشر ضربه جبران ناپذیری وارد می نمایند و کیفیت پژوهش ها شدت کاهش می یابد.

معاون وزیر ارتباطات: سازمان های دولتی نباید در بازار نشر مداخله نمایند

امیر ناظمی امروز در مراسم تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک در انتشار محتوای الکترونیک بین سازمان فناوری اطلاعات ایران و اپلیکیشن طاقچه اضافه نمود: با تبادل این تفاهم نامه همه پژوهش ها و کتاب هایی که سازمان فناوری اطلاعات در سال های گذشته به هر دلیل منتشر نموده به صورت رایگان به وسیله اپلیکیشن طاقچه در دسترس کلیه شهروندان قرار می گیرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اضافه نمود: در قوانین مختلف بارها بر این مسئله تاکید شده که شهروندان حق دسترسی به داده هایی که نهادهای دولتی تهیه می نمایند را دارند. علاوه بر آن انتشار پژوهش ها باعث می گردد سرریز دانشی در جامعه اتفاق بیفتد.

اظمی در ادامه گفت: مستندات و پژوهش هایی که در نهادهای دولتی تهیه می شوند می تواند در جهت توانمندی بخش خصوصی نقش مهمی را ایفا نماید. اما مهم ترین دلیل به اشتراک گذاشتن این پژوهش ها و کلیه شهروندان، شکل گیری مفهمومی به اسم بازار پژوهش است که کار پژوهشگری در آن به رسمیت شناخته می گردد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: ما اکنون پژوهشگر و پژوهشگری را به عضویت در هیات علمی محدود نموده ایم و اندیشگاه ها در جامعه ایران جایگاهی پیدا ننموده اند و گروه های پژوهشی به عنوان یک نهاد نیز رسمیت ندارند به همین دلیل است که در ایران با بازار پژوهش روبه رو نیستیم. اولین شرط به وجود آمدن بازار پژوهش دسترسی به اطلاعات است.

شکل گیری بازار پژوهشی باعث می گردد اخلاق حرفه ای گسترش پیدا کند. بعضی از پژوهشگران به این دلیل که خیال شان بابت عدم دسترسی دیگران راحت است، این حاشیه امن را دارند که در مقام مقایسه قرار نگیرند. زمانی که پژوهش ها مورد دسترسی عموم قرار بگیرد، می توانند آن را ارزیابی نمایند که این مساله کیفیت کار را بالا می برد. این کار به بازار پژوهش یاری می نماید و به دنبال آن شغل هایی مانند پژوهشگری به رسمیت شناخته می گردد.

ناظمی توضیح داد: با انتشار رایگان و عمومی پژوهش ها، مقالات و کتاب هایی که توسط این سازمان تهیه شده، می پذیریم که نهاد دولتی مانند سازمان فناوری حق ندارد به بازار نشر وارد گردد، در آن مداخله و خودش کتاب منتشر کند. از نخستین روزی که در این سازمان مستقر شدیم از انتشار هرگونه کتابی جلوگیری کردیم.

وی تاکید نمود: عدم مداخله در بازار به این دلیل نبود که ما در مجموعه سازمان فناوری اطلاعات سابقه پژوهش نداشتیم، اتفاقا سوابق خوبی در این زمینه داشتیم اما تصمیم گرفتیم به انتشارات و مراکز نشر خصوصی احترام بگذاریم چرا که آن ها بهتر از بازیگران دولتی می توانند در این حوزه فعالیت نمایند. ورود سازمان های دولتی در عرصه نشر اشتباهات جبران ناپذیری را به بازار نشر وارد می نماید و پژوهش را از بین می برد.

معاون وزیر ارتباطات اضافه نمود: از زمان ورود به سازمان فناوری اطلاعات، انتشار دولتی کتاب ها را متوقف کردیم و دسترسی آزاد را در برنامه قرار دادیم. ترجیح ما بر این بود که به جای چاپ فیزیکی کتاب ها را به صورت مجازی و در قالب اپلیکیشن هایی که در بازار هستند، در دسترس مردم قرار دهیم.

ما می توانستیم سایت یا اپلیکیشنی طراحی و پژوهش ها و کتب را در بستر آن منتشر کنیم اما این همه به نوعی مداخله در فعالیت بخش خصوصی بود. به همین دلیل امروز تفاهم نامه امضا کردیم تا پژوهش ها و کتب به وسیله پلتفرمی که مردم از آن استقبال کردند در اختیارشان قرار بگیرد.

ناظمی تاکید نمود: امیدواریم این رویه توسط دیگر بخش های دولتی نیز درپیش گرفته گردد و در آینده ای نزدیک زمانی که نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار می گردد شاهد حضور هیچ سازمان یا انتشارات دولتی در آن نباشیم چرا که آن ها به دلیل عدم تخصص، بازار را بر هم می زنند و باعث کاهش سطح محتوای کتاب های فراوری شده می شوند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "معاون وزیر ارتباطات: سازمان های دولتی نباید در بازار نشر مداخله نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون وزیر ارتباطات: سازمان های دولتی نباید در بازار نشر مداخله نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید