گامی بلند در اطمینان بخشی برای رونق گردشگری مسئولانه در کشور

به گزارش وبلاگ عینک مرکوری، ایسنا/ اعطای گواهینامه اقامت ایمن به اولین بومگردی استان یزد، گامی بلند در اطمینان بخشی برای رونق گردشگری مسئولانه در کشور است.

گامی بلند در اطمینان بخشی برای رونق گردشگری مسئولانه در کشور

احیای توریستی جامعه محور با تپیدن نبض بومگردی های یزد

ایجاد اقامتگاه های بومگردی بعنوان یکی از زیرساخت های مهم و نوپا در سالهای اخیر موجب تحول چشمگیری در صنعت توریستی کشور شده و باب جدیدی را به روی صنعت توریستی کشور با توسعه توریستی روستایی و طبیعتگردی گشوده است.

البته در یک سال اخیر این بخش از توریستی همانند سایر زیرساخت های توریستی از ناحیه شیوع بیماری کرونا متحمل خسارات قابل توجهی شده و این اقامتگاه ها نیز با توجه به احتمال به خطر افتادن سلامتی مردم تعطیل شده اند، ولی در همین روزهای اوج رکود بی سابقه صنعت توریستی، کهن دیار یزد به عنوان مقصد توریستی ایمن کشور معرفی شده و به همین دلیل نیز اولین گواهی اقامت ایمن و مسئولانه در کشور به یک اقامتگاه بومگردی در این استان اعطا شد تا اولین گام هوشمندسازی توریستی و سفر کشور با شروع اطمینان بخشی به توریستان در یزد برداشته شود.

سمانه مهدی زاده، مدیر این اقامتگاه بومگردی در استان یزد که اولین گواهینامه اقامت ایمن و مسئولانه در کشور را از آن خود نموده، می گوید: کرونا همه بخش ها و مشاغل خصوصاً صنایع وابسته به توریستی را دچار آسیب نموده و اقامتگاه های بومگردی نیز از این حوزه مستنثنی نبودند.

وی با بیان اینکه همه ارتزاق و درآمد خانواده اش از همین جهت توریستی تامین می شده، ادامه می دهد: بدنبال تعطیلی اقامتگاه به ویژه در همان ماههای ابتدایی شیوع بیماری با توجه به نداشتن شغل دیگری برای کسب درآمد در زندگی، تنها به انتظار نشستیم، ولی هیچ گشایشی اتفاق نیفتاد.

مسئول بومگردی خشت و ماه اردکان عنوان می نماید: البته در ادامه و با تداوم یافتن بیماری به سراغ فروش اینترنتی صنایع دستی رفتیم که به منبع درآمدی برای این روزهای رکود کرونایی در خانواده تبدیل شده است.

وی با تاکید به اینکه توریستی ایمن مسائل متعدد این بخش حداقل در تامین معیشت خانواده ها را مرتفع نموده، متذکر می شود: البته به منظور ایمن سازی، ظرفیت پذیرش در این اقامتگاه از 30 مهمان به 12 مهمان تنزل یافته و به منظور رعایت دائم پروتکل های بهداشتی، بعضی فعالیت ها مانند صرف صبحانه و پذیرایی برای مهمانان محدود و صرفا در داخل اتاق انجام می شود یا اینکه با خروج مهمانان، اتاق های آنها ضدعفونی و به مدت دو روز مسکوت و بدون مراجعه باقی می ماند.

این فعال توریستی در ادامه با اشاره به ارتباط مستقیم حدود 64 شغل با صنعت توریستی می گوید: قطعاً با رونق صنعت توریستی در مقاصد ایمن می توان کسب و کارهای دیگر را نیز رونق بخشید.

مهدی زاده رونق مجدد توریستی با ایمن سازی سفر را ضروری می خواند و اظهار می نماید: کرونا با بیش از سه فصل تعطیلی، خسارت بسیار زیادی به همه فعالان توریستی وارد نموده لذا توریستی ایمن را به فال نیک می گیریم.

وی اقامتگاه های بومگردی را یکی از مهمترین مشاغل آسیب دیده از بحران کرونا ذکر می نماید و با بیان اینکه انتخاب یزد به عنوان مقصد ایمن توریستی کشور بسیار مهم و ارزشمند است، می گوید: مهمترین هدف این اتفاق، ایجاد اطمینان خاطر و به آرامش رسیدن توریستان است.

اعتماد بخشی با اعطای گواهینامه اقامت ایمن

علیرضا موذنی، عضو هیات مدیره جامعه حرفه ای بومگردی های کشور می گوید: مهمترین تاثیر اعطای گواهینامه اقامت ایمن و مسئولانه به واحدهای اقامتی، اعتمادبخشی به مردم است، چرا که کرونا با ایجاد ترس و وحشت در دل مردم، مورد بی اعتمادی توریستان به مقوله اقامت شده و این گواهینامه در وهله اول منجر به اعتمادسازی می شود.

وی با بیان اینکه اعتمادسازی و برقراری جریان توریستی منجر به رونق مالی خواهد شد، اضافه می نماید: رونق دریافت مجدد بومگردی ها تنها مسائل این بخش را مرتفع نخواهد کرد، بلکه زنجیره ای از مشاغل و صنایع وابسته به صنعت توریستی رونق می گیرند.

موذنی با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل ها و ضوابط هم سهل و هم سخت است، می گوید: البته رعایت پروتکل ها اقدام و فرایند آسانی است و احتیاج به دستگاه و تجهیزات پیچیده و پیشرفته ای ندارد، ولی در صورت بی توجهی می تواند سختی هایی را بدنبال داشته باشد.

وی مصداق سادگی رعایت دستورالعمل های بهداشتی را ضدعفونی اتاق هر مهمان پس از خروج ذکر و در این باره تصریح می نماید: اتاق مهمانان بعد از ضدعفونی پلمب می شود و میهمان و توریست بعدی این پلمب را می گشاید و همین مسئله ساده موجب اعتمادآفرینی در مراجعان خواهد شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه هزینه تراشی های گزاف با هدف رعایت پروتکل ها درست نیست، می گوید: بومگردی ها باید برای آموزش و تجهیز خود هزینه نمایند و بدانند که این هزینه پس از رونق توریستی و خیلی زود به آنها باز می شود، اما نباید این هزینه نمودها گزاف و بیش از حد باشد.

خانه های بهداشت ناظر شوند

موذنی بر اهمیت نظارت دوجانبه در این حوزه تاکید می نماید و می گوید: علاوه بر سازمان میراث فرهنگی، خانه های بهداشت هر روستا می توانند بازدیدهای مداوم، سرزده و کارآمدی را از بوم گردی ها داشته باشند و با تشدید و تقویت نظارت ها موجب نجات این صنعت و اطمینان بخشی بیشتر به توریستان شوند.

وی با بیان اینکه بوم گردی ها خصوصا بومگردی های روستایی به علت سکونت خود متولیان در بوم گردی با رعایت بسیار جدی پروتکل های بهداشتی همراه است، تصریح می نماید: برخلاف تصور، بومگردی ها به وی ژه اقامتگاه های روستایی به همین دلیل یعنی سکونت مالکان در داخل آنها، با شدت بیشتری در مورد سلامت مهمانان نظارت صورت می گیرد.

این مسئول به تعطیلی و غیرفعال بودن بیش از نیمی از بوم گردی های کشور در حال حاضر اشاره می نماید و می گوید: در حال حاضر حدود 120 اقامتگاه دارای پروانه فعالییت هستند و پروانه فعالیت حدود 250 اقامتگاه نیز در دست اقدام است، اما به علت رکود توریستی فعالیت این واحدها خصوصا در روستاها متوقف شده است.

منبع: همگردی

به "گامی بلند در اطمینان بخشی برای رونق گردشگری مسئولانه در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گامی بلند در اطمینان بخشی برای رونق گردشگری مسئولانه در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید