معرفی 5 استان با بیشترین شرکت دانش بنیان

به گزارش وبلاگ عینک مرکوری، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اعطای تسهیلات به شرکت های آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، گفت: فعالیت این صندوق به عنوان یک سرویس دهنده اقتصادی است و امور سیاستگذاری در حیطه اختیارات آن نیست.

معرفی 5 استان با بیشترین شرکت دانش بنیان

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، دکتر علی وحدت در یکصد و سی و دومین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که به ریاست دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار گردید، ضمن تشکر از اینکه فرصتی برای ارائه گزارش این صندوق فراهم شده است، با بیان این مطلب که گاهی از صندوق مطالبه می شد که صرفاً حمایت اقتصادی نداشته باشد و رویکرد مشاوره ای نیز داشته باشد، گفت: همکاری هایی با پارک های علم و فناوری، وزرارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و... داشتیم.

دکتر وحدت در خصوص ساختار صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در سال 91 اساسنامه این صندوق توسط شورای نگهبان تأیید شده و زیر نظر رئیس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که رئیس جمهور است، فعالیت می نماید.

وی با اشاره به مأموریت های صندوق نوآوری گفت: یاری به تحقق و توسعه اقتصاد دانش بنیان، تکمیل زنجیره ایده تا بازار، تجاری سازی نوآوری ها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات، کاربردی کردن دانش به وسیله ارائه یاری ها و خدمات اقتصادی و پشتیبانی به شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان از جمله این مأموریت هاست.

دکتر وحدت با اشاره به شرکت های دانش بنیان و اکوسیستم نوآوری، گفت: از سال 1392 فعالیت صندوق نوآوری با 55 شرکت دانش بنیان شروع شد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تأکید بر اینکه در حال حاضر 5062 شرکت دانش بنیان فعال هستند، ادامه داد: عمده فعالیت این شرکت ها در حوزه های فناوری اطلاعات، ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، سخت افزارهای برنامه الکترونیک و مواد پیشرفته شیمیایی و... است.

وی در خصوص توزیع استانی شرکت های دانش بنیان گفت: به ترتیب استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی، البرز و یزد دارای بیشترین شرکت دانش بنیان هستند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درمورد روینمودهای صندوق نوآوری گفت: پرهیز از تصدی گری، پرهیز از تمرکزگرایی، ارائه خدمات نوین متناسب با احتیاج زیست بوم، توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات، تقویت توان مدیریت کسب و کار شرکت ها و ... به منظور نقش آفرینی پویا در زیست بوم نوآوری از جمله روینمودهای صندوق نوآوری است.

دکتر وحدت در خصوص نحوه پرداخت تسهیلات با بیان این مطلب که در چارچوب تفاهم با 15 بانک همکار، 6 نوع خدمت تسهیلاتی به شرکت های دانش بنیان اعطا می گردد، گفت: عملکرد یک سال و نیم اخیر 3.8 برابر کل عملکرد گذشته صندوق است.

وی با تأکید بر اینکه با اهرمی سازی، منابع ظرفیت اعطای تسهیلات تا 3 برابر منابع صندوق افزایش یافته است، گفت: با پرداخت تسهیلات به 22 صندوق پژوهش و فناوری، زمینه فعالیت گسترده این صندوق ها در سراسر کشور فراهم شده است.

دکتر وحدت از پرداخت 2800 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان در سال 1398 اطلاع داد و توضیح داد: سال جاری نیز با وجود شرایط کرونا تا به امروز 509 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان پرداخت شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: مفتخر هستیم که اعلام کنیم تسهیلات اعطا شده به شرکت های دانش بنیان در سال 1398 همگی به مرحله بازپرداخت رسیده است که نشان دهنده انضباط اقتصادی این شرکت هاست.

دکتر وحدت در خصوص ارائه ضمانت ها توسط این صندوق گفت: ضمانت نامه های صادر شده در سال 98 منجر به تسهیل انعقاد 6335 میلیارد تومان قرارداد فروش محصولات دانش بنیان بین دستگاه های اجرایی و شرکت های دانش بنیان شده است و صدور ضمانت نامه به وسیله شبکه بانکی و مورد پذیرش کلیه کارفرمایان، با ایجاد شرایط ترجیحی برای شرکت ها اجرا شده است.

وی با تاکید بر استراتژی صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از فناوری های رو به آینده گفت: مبنای اولویت نقشه جامع علمی کشور که موضوعاتی چون هوافضا، نانو و فناوری اطلاعات و... بود را به عنوان اولویت الف قرار داده ایم و بسیاری از طرح های حمایت شده نیز در این حوزه ها بوده اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این مطلب که مدل هم سرمایه گذاری در سرمایه گذاری صندوق نوآوری شکوفایی استفاده می گردد، گفت: با صندوق های سرمایه گذاری جسورانه، صندوق های سرمایه گذاری خصوصی برای تأمین اقتصادی های عظیم با یاری به انتشار اوراق صکوک نوآوری همکاری های لازم اجرا شده است.

دکتر وحدت ادامه داد: در این روش، سرمایه گذاری مستقیم عملاً متوقف شده است و هم سرمایه گذاری با یاری صندوق های پژوهشی انجام می گردد.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی شرکت ها به عنوان یکی دیگر از خدمات صندوق نوآوری، گفت: در این راستا به وسیله یاری هزینه تحقیق و توسعه (گرنت)، آموزش و مشاوره، اخذ استانداردها، تأییدیه ها و مجوزهای تخصصی و صادراتی، عارضه یابی، حضور در نمایشگاه های داخلی و ... یاری های بلاعوضی به شرکت های دانش بنیان انجام می گردد.

اعطای تسهیلات به شرکت های آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه 15 رویداد در سال 1398 برگزار گردیده است، گفت: 105 صنعت و سازمان عظیم و 1150 شرکت دانش بنیان در این 15 رویداد حضور داشتند.

وی با تأکید بر اینکه همواره از شرکت های تازه تأسیس استقبال و جلساتی را با آنها برگزار نموده ایم، گفت: همچنین در همکاری با دانشگاه های کشور، با پارک های علم و فناوری تفاهم نامه های توانمندسازی را منعقد کردیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص همکاری با هسته های پژوهشی دانشگاهی گفت: با اعطای گرنت تا سقف 300 میلیون تومان در همکاری تحقیقاتی با شرکت های دانش بنیان خدمات ارائه شده است.

بر اساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر وحدت اعطای تسهیلات به شرکت های آسیب دیده و تأمین اقتصادی شرکت های فراوریکننده محصولات مرتبط اعم از فراوری ماسک، کیت تشخیص، ماشین بیهوشی و... را از اهم اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی در مقابله با شیوع ویروس کرونا بیان نمود و گفت: بعد از انجام آنالیز ها به درخواست تسهیلات بیش از 80 درصد شرکت های متقاضی پاسخ داده شد.

منبع: اقتصاد ایران

به "معرفی 5 استان با بیشترین شرکت دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 5 استان با بیشترین شرکت دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید