کارشناس یونسکو کاروانسرای مشیرالملک برازجان را برای ثبت جهانی ارزیابی کرد

به گزارش وبلاگ عینک مرکوری، کارشناس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو کاروانسرای مشیرالملک برازجان را برای ثبت در لیست آثار جهانی ارزیابی کرد.

کارشناس یونسکو کاروانسرای مشیرالملک برازجان را برای ثبت جهانی ارزیابی کرد

به گزارش گروه استان های وبلاگ عینک مرکوری از بوشهر، چان بینان کارشناس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو امروز برای ارزیابی کاروانسرای مشیرالملک برازجان به منظور ثبت در آثار جهانی به برازجان رفت.

مشاور وزیر میراث فرهنگی و مسئول ثبت میراث جهانی ایران در یونسکو هم که همراه او بود در گفت و گویی با تشکر از مسئولان شهر برازجان، شهرستان دشتستان و استان بوشهر برای بهبود شرایط کاروانسرای مشیرالملک، گفت: امیدواریم با ادامه بازسازی، این بنا به نماد تاریخی و فرهنگی ملی و سپس جهانی تبدیل گردد.

محمدحسن طالبیان اضافه کرد: 2 سال پیش، 56 کاروانسرای قدیمی کشور را برای ثبت در میراث جهانی در یک پرونده برای یونسکو فرستادیم و یک روایت برایش تعریف کردیم، زیرا همه این کارونسرا ها در راه های مهم تجاری و فرهنگی کشور قرار دارند، از شاهراه خراسان تا جاده ابریشم و سایر راه های تاریخی که به این ها وصل می شوند.

او ادامه داد: یکی از این کاروانسراها، که بسیار مهم است و در شاهراه تجاری بوشهر- برازجان-فارس قرار داشته، کاروانسرای مشیرالملک برازجان است.

مشاور وزیر میراث فرهنگی بیان نمود: 56 کاروانسرایی که برای ثبت جهانی انتخاب شده اند در 24 استان قرار دارند که در استان بوشهر، کاروانسرای برازجان انتخاب شد.

طالبیان عنوان نمود: این کاروانسرا در واقع یک قلعه-کاروانسرای حکومتی باشکوه است که امیدوارم در بازسازی آن، روح تاریخ حفظ گردد.

بیشتر بخوانید

او گفت: تا کنون 42 کاروانسرا دیده شده است که کاروانسرای مشیرالملک شرایط به نسبت مناسبی دارد البته اشکالاتی دارد که به همکاران گفتیم به سرعت رفع نمایند و تصاویر را بفرستند تا به دست ارزیابان برسانیم و گزارش آن ها به یونسکو با کمترین اشکال باشد.

مشاور وزیر میراث فرهنگی و مسئول ثبت میراث جهانی ایران در یونسکو عنوان نمود: امیدواریم که در تیر سال 1401 در نشست میراث جهانی درباره ثبت جهانی کاروانسرا های ایران تصمیم گیری گردد.

طالبیان درباره ارزیابی خود از شرایط کاروانسرای مشیرالملک برازجان هم گفت: از کاروانسر های درجه یک ما است.

کاروانسرای مشیر الملک برازجان به عنوان تنها کاروانسرای تمام سنگ ایران، در سال 1250 خورشیدی به دستور میرزاابوالحسن خان مشیرالملک در زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع ساخته شده و سال 1362 با شماره 1638 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کارشناس یونسکو کاروانسرای مشیرالملک برازجان را برای ثبت جهانی ارزیابی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس یونسکو کاروانسرای مشیرالملک برازجان را برای ثبت جهانی ارزیابی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید