تنها 12 درصد کوکان زیر 6 سال ایرانی دندان پوسیده ندارند

به گزارش وبلاگ عینک مرکوری، ایرنا/ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شرایط بهداشت دهان و دندان دربچه ها ایرانی گفت: براساس آمارهای ملی، بچه ها زیر 6 سال در بدو ورود به مدرسه به طور میانه دارای پنج دندان پوسیده هستند و فقط 12 درصد از این گروه سنی پوسیدگی دندان ندارند.

تنها 12 درصد کوکان زیر 6 سال ایرانی دندان پوسیده ندارند

دکتر محمدحسین خوشنویسان با اشاره به اهمیت سلامت دهان ودندان در بچه ها گفت: وجود پوسیدگی دندان از یک سو نشان دهنده مراقبت ناکافی دندان ها و از سوی دیگر نشان دهنده آینده ای نامطلوب ونگران نماینده برای سلامت دهان در سال های آینده این بچه ها است.

از سن 6 سالگی رویش دندان ها شروع می گردد و به تدریج تا سن 12 سالگی 28 دندان دایمی جایگزین 20 دندان شیری می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه اظهار داشت: در صورتی که هنگام رویش دندان های دایمی، دندان های شیری پوسیده وجود داشته باشد خطر انتقال میکروب ها از دندان های شیری به دندان های دایمی وجود دارد، در این هنگام چنانچه مسواک زدن و مراقبت روزانه به طور صحیح انجام نگردد، امکان بروز پوسیدگی در دندان های دایمی افزایش پیدا می نماید.

وی تاکید نمود: کمبود مراقبت های منظم روزانه در این بچه ها موجب توسعه پوسیدگی در دندان های دایمی خواهد شد.

بهداشت دهان و دندان بچه ها ایرانی در مقایسه با سایر کشورها

خوشنویسان به این نکته اشاره نمود که تمامی کشورها در مقاطعی پوسیدگی وسیع دندانی را تجربه نموده اند ولی با پیشرفت علم واستفاده از روش های پیشگیری به تدریج موفقیت های چشم گیری در کنترل پوسیدگی در جهان حاصل شده است.

وی گفت: پوسیدگی دندان با روش های علمی تجربه شده، قابل پیشگیری است، به طور مثال در کشورهای اسکاندیناوی بعضا شاخص سلامت دهانی بالاتر از 14 بود اما با استفاده از روش های پیشگیری مناسب وسال ها کوشش بی وقفه این شاخص به زیر یک رسید (شاخص DMFT هرچه به سمت صفرباشد به استانداردها نزدیک است).

مدیر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه اظهار داشت: پوسیدگی دندان های شیری معمولا به علت عدم مراقبت اتفاق می افتد و از آنجا که اغلب خانواده ها این گونه فکر می نمایند که چون این دنداها می افتند، هیچ اقدامی برای ترمیم یا معالجه آنها انجام نمی دهند.

خوشنویسان اظهار داشت: با پیشرفت پوسیدگی وتخریب تاج دندان عفونت به لثه مجاور و عصب دندان رسیده و باعث درد می گردد در این حالت تغذیه کودک مختل شده و تداوم این وضع ممکن است رشد جسمی و روحی کودک را به تاخیر بیندازد.

وی ادامه داد: معمولا بچه های که دارای دندان های پوسیده هستند به خاطر زشتی دندانها مورد تمسخر دیگران قرار گرفته وگوشه گیر می شوند و از جمع هم بازی ها کناره گیری می نمایند، بنابراین کاملا واضح است که تا چه حد پوسیدگی دندان می تواند تاثیر منفی در کیفیت زندگی بچه ها داشته باشد.

خوشنویسان تاکید نمود: پوسیدگی دندان در همه افراد مخصوصا بچه ها قابل پیشگیری است و مراقبت روزانه از دندان بچه ها بایستی از زمان رویش اولین دندان در دهان کودک شروع گردد. کودک 6 ماهه قادر به تمیز کردن دندانهای خود نیست این وظیفه بر عهده والدین است که هر روز دندان های کودک خود را تا سن 3 سالگی حداقل دو بار در روز تمیز نمایند.

مدیر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی گفت: در بدو رویش دندان ها می توان با استفاده از یک گاز تمیز مرطوب دندان های کودک را پس از شیر خوردن تمیز کرد تا شیر به جامانده روی سطوح دندانی باعث پوسیدگی دندان نگردد. از سن یک سالگی می توان دندان بچه ها را با مسواک انگشتی و بدون خمیر دندان تمیز کرد.

وی اضافه کرد: از سن دو سالگی می توان با مسواک نرم وخمیر دندان بچه ها، دندانها را شب، قبل از خواب و صبح، بعد از صبحانه مسواک کرد.

اصلاح شیوه مسواک زدن بچه ها

دکتر خوشنویسان گفت: بهتر است از سن 3 سالگی پدر و مادر و بچه ها همه با هم با یک حالت تفریحی مسواک بزنند، تا بزرگترها مسواک زدن بچه ها را کنترل واصلاح نمایند و بچه ها هم با تماشا نحوه مسواک زدن والدین، روش صحیح مسواک زدن را از آنها بیاموزند.

وی اضافه کرد: با این روش ضمن اطمینان از مسواک زدن صحیح کودک ، این عادت بسیار مفید در سبک زندگی سالم کودک قرار گرفته ونهادینه می گردد.با استفاده از این روش،معمولا بچه ها از سن 6 سالگی کاملا قادر خواهند بود که به تنهایی مسواک زدن با روش صحیح انجام دهند وهمیشه از داشتن دندانهای زیبا وسالم لذت ببرند.

خوشنویسان دندان، میکروب های پوسیدگی زا، وجود مواد قندی در دهان و زمان را چهار عامل اصلی پوسیدگی دهان دانست و اضافه کرد: سه عامل اول، بلافاصله موجب بروز پوسیدگی نمی گردد، بلکه احتیاج به زمان است تا میکروب های پوسیدگی زا مواد قندی را مصرف نمایند.

وی اظهار داشت: استمرار فراوری این اسید در شیارها و سطوح بین دندانی باعث حل شدن مینای سطحی دندان شده و در صورت عدم مراقبت های لازم پس از تحلیل مینا، پوسیدگی به عاج دندان که زیر لایه مینا قرار گرفته است رسیده و چون سختی عاج کمتر از مینا است با سرعت بیشتری تخریب ادامه پیدا می نماید.

عضو هیات علمی دانشگاه تاکید نمود: با هر بار مصرف مواد قندی این فعل وانفعالات در دهان و در سطوح دندانی اتفاق می افتد، بنابراین افرادی که به دفعات از میان وعده های شیرین استفاده می نمایند در معرض خطر بیشتری قرار دارند. والدین سعی نمایند دفعات مصرف کربوهیدرات ها، انواع مواد قندی وشیرینی ها را در بچه ها محدود نمایند.

وی با اشاره به اینکه استفاده بیشتر از میوه های تازه، سبزیجات و غذاهای مناسب نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی وسلامت دهان و رشد کودک دارند ادامه داد: براساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی در زمانی که به علت محدودیت منابع نتوان خدماتی را برای کل جامعه انجام داد؛ ضروی است با انتخاب گروههای هدف، ارزان ترین مداخلات لازم را برای این گروه ارایه داد.

منبع: همگردی

به "تنها 12 درصد کوکان زیر 6 سال ایرانی دندان پوسیده ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها 12 درصد کوکان زیر 6 سال ایرانی دندان پوسیده ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید