علائم کمبود آهن چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟

به گزارش وبلاگ عینک مرکوری، زندگی امروز- آیا می دانید کمبود آهن در بدن می تواند بدنتان را رو به زوال ببرد؟ این عارضه به این دلیل ایجاد می گردد که در اثر فقر آهن خون نمی تواند اکسیژن و مواد غذایی را به خوبی درون بدن جابه جا کند. بدون مقدار کافی آهن نمی توانید ویتامین و مواد معدنی موجود در میوه، سبزی و مکمل های دارویی را جذب کنید.

علائم کمبود آهن چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟

دیجی مگ: پس اگر دچار علائم فقر آهن هستید، باید به فکر جبران کمبود آهن در بدن خود باشید. قبل از هر اقدامی بهتر است بدانید که آهن درون بدن چه کار می نماید، علائم کمبود آهن در بدن چیست و برای درمان کمبود آهن چه باید کرد. در ادامه ضروری است مواد غذایی و سبزیجاتی که مصرف آنها باعث افزایش سطح آهن بدن می شوند را بشناسید.

آهن در بدن چگونه فعالیت می نماید؟

خواص انار برای کم خونی

آهن یک ماده معدنی است که گلبول های قرمز خون برای اینکه کارکرد مناسبی داشته باشند، به آن احتیاج دارند. زمانی که آهن کافی داشته باشید، گلبول های قرمز اکسیژن را به تمان بافت های بدن منتقل می نمایند و اکسیژن را درون ماهیچه ها ذخیره می نمایند، این اندازه از اکسیژن برای فعالیت و انجام حرکات ورزشی مورد احتیاج است. هرچه آهن بیشتری درون خون وجود داشته باشد، گلبول های قرمز بیشتریش به وسیله مغر استخوان ساخته می شوند.

این نکته به این معنی است که آهن بیشتری درون کبد ذخیره می گردد تا توزیع اکسیژن صورت گیرد. این مسئله باعث می گردد تعداد توزیع نماینده های بدن افزایش یابد و به همین منوال انتقال ویتامین و مواد معدنی که مصرف می کنید هم به اندازه بیشتری صورت پذیرد.

یکی دیگر از وظایف آهن درون بدن شامل تبدیل قند به انرژی است که برای ورزشکاران و علاقه مندان به تناسب اندام اهمیت زیادی دارد. بعلاوه فراوری آنزیم های مورد احتیاج برای فراوری آمینو اسید، سلول های نو، انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها احتیاج یکی دیگر از وظایف آهن است که برای غلبه به بیمار اهمیت بسیار زیادی دارد.

زمانی که سطح آهن خون بدن پایین باشد، غلبه بر بیماری ها به سختی انجام می گردد به علت اینکه سیستم ایمنی بدن برای عملکرد صحیح به آهن وابسته است. آهن برای رشد مناسب ذهنی و فیزیکی مورد احتیاج است و اندازه مصرف کافی از این عنصر در طول دوره بارداری و در دوران کودکی اهمیت زیادی دارد.

کمبود آهن چگونه به وجود می آید؟

فقر آهن اولین مرحله از کاهش سطح آهن بدن است که می تواند در ادامه به بیماری کمبود آهن یا آنمی تبدیل گردد. دلایل گوناگونی وجود دارد که باعث از دست دادن سلول های خونی می گردد و بعلاوه در شرایط مختلفی از ساخت گلبول های قرمز نو خون جلوگیری می گردد که این عمل به وسیله مغز استخوان صورت می گیرد. بعضی از دلایلی که باعث از دست دادن گلبول های قرمز خون می شوند عبارتند از:

عرق کردن (خصوصاً برای ورزشکاران حرفه ای)

ادرار

مدفوع (حرکات روده)

لایه برداری (سلول های مرده پوست)

دوره قاعدگی زنان (خصوصاً افرادی که چرخه طولانی دارند)

خونریزی زخم و جراحت

خونریزی ناشی از بارداری و زایمان

جبران کمبود آهن

زمانی که سطح آهن به شدت کاهش می یابد، علائم کمبود آهن بروز پیدا می نماید که هشدار دهنده است. علائم کمبود آهن ابتدا نامحسوس و کم هستند و زمانی که مشکل عظیم و حادتر می گردد، به علائم شاخص تبدیل می شوند. علائم کمبود آهن عبارتند از:

خستگی

سرگیجه

کاهش ایمنی

کاهش توانایی در ورزشکاران

پوست رنگ پریده

احساس سرما در هوای گرم

کمبود آهن

به غیر از مکمل های دارویی که به طور مستقیم باعث افزایش سطح آهن خون می شوند، استفاده بعضی مواد غذایی و سبزیجات هم می توانند اندازه آهن بدن را افزایش دهند. البته مصرف داروهای مکمل به علت مصنوعی بودن ممکن است از طرف همه پزشکان توصیه نگردد. پس برای اطمینان خاطر بیشتر می توانید به سراغ مصرف این مواد غذایی بروید تا سطح آهن خون خود را متعادل کنید:

انار: این میوه حاوی سطح بالایی از آهن است و برای درمان آنمی بسیار توصیه می گردد. انار بعلاوه حاوی فیبر، پتاسیم و دیگر ویتامین هایی است که به افزایش جریان خون سالم یاری می نماید. آب انار منبع غنی از آهن به تعداد می رود.

پیشگیری از کم خونی

گوجه فرنگی: این محصول کشاورزی به جذب آهن یاری می نماید و برای فردی که به آنمی دچار است، مفید خواهد بود. می توانید گوجه فرنگی را به سالاد، خورشت و انواع مدل غذاها اضافه کنید.

میوه و سبزی: سبزیجات مختلفی مانند مارچوبه، میوه های خشک مانند برگه زرد آلو؛ هلو و آلو، گلابی، انجیر، کشمش و مویز باعث افزایش سطح آهن خون می شوند.

گیاهان دارویی: بعضی از گیاهان باعث افزایش سطح آهن بدن می شوند ولی برترین آنها شامل ریشه ترشک، ریشه قاصدک و گیاه گزنه می شوند. البته پیشنهاد می گردد قبل از آغاز به مصرف این گیاهان دارویی حتماً با پزشک مشاور و دکتر طب سنتی مشورت کنید.

کدام مواد غذایی از جذب آهن جلوگیری می نمایند؟

فقر آهن

همان طور که بعضی از مواد غذایی باعث افزایش اندازه آهن بدن می شوند، بعضی از مواد غذایی هم از جذب آهن جلوگیری می نمایند. این مواد غذایی باعث می شوند بدن نتواند آهن درون غذا را جذب کند، پس بهتر است زمانی که در حال افزایش اندازه آهن بدن خود هستید، از مصرف این مواد غذایی جلوگیری کنید. این مواد خوراکی عبارتند از:

تخم مرغ

شیر و پنیر

شکلات و قهوه

چغندر و لبو

نعناع فلفلی

سویا

اسفناج

منبع: زندگی روز

به "علائم کمبود آهن چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم کمبود آهن چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید